یه لحظه ترمز کنید!!!

توقف بیجا اینجا بهتره

یه لحظه ترمز کنید!!!

توقف بیجا اینجا بهتره

کوروش در قرآن

دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۰۴:۳۳ ق.ظ


بسم الله الرحمن الرحیم
ذو القرنین در قرآن:


سوره کهف یکی از سوره های پر رمز و راز های قرآن است
تفسیر قرآن به قرآن که بهترین شیوه ازتفسیر است می خواهیم جلو بریم :
در این روش ما هر لغت آیه مورد تفسیر را به عنوان مجهول فرض می کنیم و سپس از سایر آیات که این لغت در آن بکار رفته برای بدست آوردن مفهوم این لغت استفاده میکنیم .
ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ نَزَّلَ الْکِتابَ بِالْحَقِ‏ وَ إِنَّ الَّذینَ اخْتَلَفُوا فِی الْکِتابِ لَفی‏ شِقاقٍ بَعیدٍ (176) بقره
وَ ما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما إِلاَّ بِالْحَقِ‏ وَ إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِیَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمیلَ (85) الحجر 
👇👇👇👇👇👇👇
fd6c4e41e2c6.png (800×263)
http://uiva.site90.com/up/fd6c4e41e2c6.png
بریم سراغ آیات سوره اسرار آمیز کهف
وَ یسْئَلُونَک عَنْ ذِی الْقَرْنَینِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَیکمْ مِنْهُ ذِکراً (ایه 83 )
👇👇👇👇👇👇
522259710151.png (800×220)
http://zsar.net84.net/up/522259710151.png
معنی واژه ذی القرنین
👇👇👇👇👇👇
fd6c4e41e2c6.png (800×263)
http://uiva.site90.com/up/fd6c4e41e2c6.png
در 5 آیه قرن آمده که در همه آیات به معنی امت فاسدی و گمراهی بوده که هلاک شده و می شود و همیشه با " کمْ أَهْلَکنا قَبْلَهُمْ"
راغب گفته:قرن جماعتی را گویند که در زمان واحد نزدیک بهم زندگی میکنند، جمع آن قرون است «الْقَرْنُ‏: القوم المقترنون فی ز من واحد»
طبرسی فرموده:قرن مردم هر زمان است و آن از نزدیک بهم بودن در یک زمان متّخذ شده،
زجاج گوید:بنظر من قرن اهل هر زمانی است که در آن پیغمبری یا طبقه ‏ای از اهل علم بوده است.
در قاموس و اقرب گفته:قرن هر امتی است که هلاک شده و احدی از آنها باقی نمانده است ولی قید هلاک شدن مورد تصدیق قرآن نیست بلکه اعم است مثل آیه اول که در باره امت هلاک شده است و مثل‏ وَ أَنْشَأْنا مِنْ بَعْدِهِمْ‏ قَرْناً آخرین

پس معنی آن می شود صاحب دو امت
نکته:و با توجه به آیات گذشته این احتمال وجود دارد که یکی از آنها و یا هر دو از امت های اهل هلاک و مغضوبین باشند
👇👇👇👇👇👇
7f91ee1b94f1.png (628×254)
http://uiva.site90.com/up/7f91ee1b94f1.png
bd87e2f279ba.png (705×275)
http://uiva.site90.com/up/bd87e2f279ba.png
*َ إِذا قَضَیتُمْ مَناسِککمْ فَاذْکرُوا اللَّهَ کذِکرِکمْ آباءَکمْ أَوْ أَشَدَّ ذِکراً فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا وَ ما لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ(200)
کذلِک نَقُصُّ عَلَیک مِنْ أَنْباءِ ما قَدْ سَبَقَ وَ قَدْ آتَیناک مِنْ لَدُنَّا ذِکراً (99)
وَ کذلِک أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیا وَ صَرَّفْنا فیهِ مِنَ الْوَعیدِ لَعَلَّهُمْ یتَّقُونَ أَوْ یحْدِثُ لَهُمْ ذِکراً (113)
وَ لَقَدْ آتَینا مُوسی‏ وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِکراً لِلْمُتَّقینَ (48)
یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکرُوا اللَّهَ ذِکراً کثیراً (41)
فَالتَّالِیاتِ ذِکراً (3)
لَوْ أَنَّ عِنْدَنا ذِکراً مِنَ الْأَوَّلینَ (168))
أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ عَذاباً شَدیداً فَاتَّقُوا اللَّهَ یا أُولِی الْأَلْبابِ الَّذینَ آمَنُوا قَدْ أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَیکمْ ذِکراً (10)
فَالْمُلْقِیاتِ ذِکراً (5)
👇👇👇👇👇👇
e3d2c4f33a7a.png (597×119)
http://zsar.net84.net/up/e3d2c4f33a7a.png
حال چرا ذکر آن بعدا گفته میشود
این سوال در همین سوره و در نزدیکترین آیات به همین موضوع در شبیه ترین موضوع در قرآن به همین موضوع پاسخ داده شده 13 ایه قبل یعنی
قالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنی‏ فَلا تَسْئَلْنی‏ عَنْ شَی‏ءٍ حَتَّی أُحْدِثَ لَک مِنْهُ ذِکراً (70 )
حضرت خضر به موسی ع می گوید نپرس بعدا به تو می گویم
وَ یسْئَلُونَک عَنْ ذِی الْقَرْنَینِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَیکمْ مِنْهُ ذِکراً(83)
اینجا خداوند می گوید بگو به مردم بعدا می گویم
نظریه : حضرت خضر کی به موسی گفت؟
حقایق موضوع را وقتی سه واقعه تمام شد بعدا از ساخت دیوار حضرت خضر به موسی ع اصل حقایق را گفت پس اگر این دو قضیه رابطه تنگا تنگی با هم داشته باشند پس حقایق موضوع ذوالقرنین بعدا اتفاق افتادن سه واقعه به مردم روشن می شود یعنی بعد از ساختن آن دیوار یا ردم (سد)
👇👇👇👇👇
038453073d22.png (800×375)
http://zsar.net84.net/up/038453073d22.png
*ِانَّا مَکنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَ آتَیناهُ مِنْ کلِّ شَی‏ءٍ سَبَبا (84)
👇👇👇👇👇👇
7f0d2b95c601.png (653×403)
http://sicz.site88.net/up/7f0d2b95c601.png
dd6049f5fa53.png (800×221)
http://uiva.site90.com/up/dd6049f5fa53.png

*وَ قَفَّینا عَلی‏ آثارِهِمْ بِعیسَی ابْنِ مَرْیمَ مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ مِنَ التَّوْراةِ وَ آتَیناهُ الْإِنْجیلَ فیهِ هُدی وَ نُورٌ وَ مُصَدِّقاً لِما بَینَ یدَیهِ مِنَ التَّوْراةِ وَ هُدی وَ مَوْعِظَةً لِلْمُتَّقینَ (46)
وَ اتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوینَ (175)
وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیناهُ حُکماً وَ عِلْماً وَ کذلِک نَجْزِی الْمُحْسِنینَ (22)
وَ آتَیناهُ فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحینَ (122) 
فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا آتَیناهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ عَلَّمْناهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْماً (65)
إِنَّا مَکنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَ آتَیناهُ مِنْ کلِّ شَی‏ءٍ سَبَباً (84)
یا یحْیی‏ خُذِ الْکتابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَیناهُ الْحُکمَ صَبِیا (12)
وَ لُوطاً آتَیناهُ حُکماً وَ عِلْماً وَ نَجَّیناهُ مِنَ الْقَرْیةِ الَّتی‏ کانَتْ تَعْمَلُ الْخَبائِثَ إِنَّهُمْ کانُوا قَوْمَ سَوْءٍ فاسِقینَ (74)
فَاسْتَجَبْنا لَهُ فَکشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ وَ آتَیناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ ذِکری‏ لِلْعابِدینَ (84)
وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوی‏ آتَیناهُ حُکماً وَ عِلْماً وَ کذلِک نَجْزِی الْمُحْسِنینَ (14)
إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسی‏ فَبَغی‏ عَلَیهِمْ وَ آتَیناهُ مِنَ الْکنُوزِ ما إِنَّ مَفاتِحَهُ لَتَنُوأُ بِالْعُصْبَةِ أُولِی الْقُوَّةِ إِذْ قالَ لَهُ قَوْمُهُ لا تَفْرَحْ
إِنَّ اللَّهَ لا یحِبُّ الْفَرِحینَ (76)
وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یعْقُوبَ وَ جَعَلْنا فی‏ ذُرِّیتِهِ النُّبُوَّةَ وَ الْکتابَ وَ آتَیناهُ أَجْرَهُ فِی الدُّنْیا وَ إِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحینَ (27)
وَ شَدَدْنا مُلْکهُ وَ آتَیناهُ الْحِکمَةَ وَ فَصْلَ الْخِطابِ (20)
ثُمَّ قَفَّینا عَلی‏ آثارِهِمْ بِرُسُلِنا وَ قَفَّینا بِعیسَی ابْنِ مَرْیمَ وَ آتَیناهُ الْإِنْجیلَ وَ جَعَلْنا فی‏ قُلُوبِ الَّذینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَ رَحْمَةً وَ رَهْبانِیةً ابْتَدَعُوها
ما کتَبْناها عَلَیهِمْ إِلاَّ ابْتِغاءَ رِضْوانِ اللَّهِ فَما رَعَوْها حَقَّ رِعایتِها فَآتَینَا الَّذینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَ کثیرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ (27)


روایات ذوالقرنین 

1) أصول الکافی / ترجمه مصطفوی، ج‏2، ص: 9
حمران بن اعین گوید: بامام باقر علیه السلام عرض کردم: علماء (امامان) چه موقعیتی دارند؟
فرمود: . مانند ذو القرنین و همدم سلیمان (آصف بن برخیا) و همدم موسی علیهم السلام (یوشع بن نون یا جناب خضر) میباشند

2) حارث بن مغیره گوید امام باقر علیه السلام فرمود: علی علیه السلام محدث بود، عرض کردم: میفرمائید پیغمبر بود؟
(چون این سؤال در بین سخن آن حضرت بود، برای جواب نفی) امام علیه السلام دست خود را این چنین (به بالا) حرکت داد.
سپس فرمود: بلکه مانند همدم سلیمان یا همدم موسی یا مانند ذو القرنین بود، مگر بشما خبر نرسیده است که
خود علی فرمود: مثال من در میان شما هم مانند ذو القرنین هست .
( اصول کافی: ترجمه مصطفوی جلد ص 10 ) ‏ 3)

أصول الکافی / ترجمه مصطفوی، ج‏2، ص: 11
3)برید بن معاویة گوید: از امام باقر و امام صادق علیه السلام پرسیدم که مقام و منزلت شما چیست؟ و بکدام کس از گذشتگان میمانید؟
فرمود: مانند همدم موسی (جناب خضر یا یوشع بن نون ) و ذو القرنین که هر دو عالم بودند ولی پیغمبر نبودند.
محدث (مانند مقدم بصیغه اسم مفعول از باب تفعیل) در لغت بمعنی کسی است که باو حدیث و خبر تازه گویند و در لسان اخبار امام علیه السلام را محدث گویند، زیرا خدای تعالی علوم و اخبار آسمانی‏ را بوسیله الهام یا صدای فرشته باو میرساند ولی امام شخص فرشته را نمی‏بیند،اما پیغمبر صلّی اللَّه علیه و آله او را می‏دید، چون راوی معنی محدث را نمی‏دانست و خیال می‏کرد که محدث شامل پیغمبر هم می‏شود، از آن سؤال کرد،
امام علیه السلام با اشاره دست فرمود: نه، علی علیه السلام محدث بود و پیغمبر نبود و محدث مانند آصف و خضر و ذو القرنین است، و چون در روایتی که علی بن ابراهیم در تفسیرش نقل میکند، امیر المؤمنین علیه السلام مقام و موقعیت ذو القرنین را بیان میکندو سپس می‏فرماید: در میان شما هم مانند او هست یعنی خود علی علیه السلام لذا امام باقر علیه السلام در اینجا بآن روایت هم اشاره میکند

4) بحارالانوار ج 12 ص172
وَ سُئِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع عَنْ ذِی الْقَرْنَیْنِ أَ نَبِیّاً کَانَ أَمْ مَلَکاً فَقَالَ لَا نَبِیّاً وَ لَا مَلَکاً ...
از امیرالمومنین علی ع در مورد ذوالقرنین سوال شد که نبی بوده یا پادشاه ، ایشان فرمودند: نه نبی بوده و نه پادشاه و...

نظرات  (۱)

۱۶ آذر ۹۴ ، ۰۴:۴۷ جهادگر مجازی
سلام طبق بعضی اسناد تاریخی قابل تامل اصلا کورشی وجود نداشته چه برسه به اینکه در قران باشه؛
اما اون  روایتی که گفته امام علی  مثل ذوالقرنین و اصف هست به خضر و سلیمان،هر چند مبعش اصول کافیه، اما چقدر معتبره؟!توی حدیث منزلت پیامبر منزلت امام علی رو با خودشون مثل هارون با موسی تعبیر کردند. یعنی امام با یک پیغمبر مقایسه شده نه کسانی که پیامبر نبودند!!!
پاسخ:
این که وجود داشته یا نه زیاد مهم نیست ، این مهمه که بعضی مغز ها او را تا حد معصوم بالا بردن.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
persianstat(10237976, 0);